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  1. (1 other version)Is physician-assisted suicide justifiable when the patient is worried about being a burden to others?Julian Bleek - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3):193-205.
    Ein Argument gegen die ärztliche Beihilfe zum Suizid lautet, Patienten könnten sich um Suizidassistenz bemühen, weil sie sich als Belastung empfinden. Dabei wird die Selbstbestimmtheit eines so motivierten Todeswunsches in Frage gestellt. Ist dieses Argument überzeugungskräftig? Empirische Daten zeigen, dass die ärztliche Beihilfe zum Suizid auf der Grundlage dieses Motivs den ethischen Prinzipien der Sorge um das Patientenwohl und des Respekts vor der Autonomie des Patienten nicht widersprechen muss. Denn das Empfinden, anderen zur Last zu fallen, kann trotz adäquater palliativmedizinischer (...)
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  • (1 other version)Is physician-assisted suicide justifiable when the patient is worried about being a burden to others?Julian Bleek - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3):10.1007/s00481-011-0148-6.
    Ein Argument gegen die ärztliche Beihilfe zum Suizid lautet, Patienten könnten sich um Suizidassistenz bemühen, weil sie sich als Belastung empfinden. Dabei wird die Selbstbestimmtheit eines so motivierten Todeswunsches in Frage gestellt. Ist dieses Argument überzeugungskräftig? Empirische Daten zeigen, dass die ärztliche Beihilfe zum Suizid auf der Grundlage dieses Motivs den ethischen Prinzipien der Sorge um das Patientenwohl und des Respekts vor der Autonomie des Patienten nicht widersprechen muss. Denn das Empfinden, anderen zur Last zu fallen, kann trotz adäquater palliativmedizinischer (...)
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  • Clinical Ethics Committee Case 14: How should we transfer a euthanasia request between general practice and a hospital setting?Bert Molewijk & Anneke Lucassen - 2011 - Clinical Ethics 6 (2):58-63.
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  • Facing a request for assisted death - views of Finnish physicians, a mixed method study.Reetta P. Piili, Minna Hökkä, Jukka Vänskä, Elina Tolvanen, Pekka Louhiala & Juho T. Lehto - 2024 - BMC Medical Ethics 25 (1):1-10.
    Background Assisted death, including euthanasia and physician-assisted suicide (PAS), is under debate worldwide, and these practices are adopted in many Western countries. Physicians’ attitudes toward assisted death vary across the globe, but little is known about physicians’ actual reactions when facing a request for assisted death. There is a clear gap in evidence on how physicians act and respond to patients’ requests for assisted death in countries where these actions are not legal. Methods A survey including statements concerning euthanasia and (...)
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  • Ist die Beihilfe zum Suizid auf der Grundlage des Wunsches, anderen nicht zur Last zu fallen, ethisch gerechtfertigt?Dr Julian Bleek - 2012 - Ethik in der Medizin 24 (3):193-205.
    Ein Argument gegen die ärztliche Beihilfe zum Suizid lautet, Patienten könnten sich um Suizidassistenz bemühen, weil sie sich als Belastung empfinden. Dabei wird die Selbstbestimmtheit eines so motivierten Todeswunsches in Frage gestellt. Ist dieses Argument überzeugungskräftig? Empirische Daten zeigen, dass die ärztliche Beihilfe zum Suizid auf der Grundlage dieses Motivs den ethischen Prinzipien der Sorge um das Patientenwohl und des Respekts vor der Autonomie des Patienten nicht widersprechen muss. Denn das Empfinden, anderen zur Last zu fallen, kann trotz adäquater palliativmedizinischer (...)
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  • Trust increases euthanasia acceptance: a multilevel analysis using the European Values Study.Vanessa Köneke - 2014 - BMC Medical Ethics 15 (1):86.
    This study tests how various kinds of trust impact attitudes toward euthanasia among the general public. The indication that trust might have an impact on euthanasia attitudes is based on the slippery slope argument, which asserts that allowing euthanasia might lead to abuses and involuntary deaths. Adopting this argument usually leads to less positive attitudes towards euthanasia. Tying in with this, it is assumed here that greater trust diminishes such slippery slope fears, and thereby increases euthanasia acceptance.
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