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  1. Patient autonomy for the management of chronic conditions: A two-component re-conceptualization.Aanand D. Naik, Carmel B. Dyer, Mark E. Kunik & Laurence B. McCullough - 2009 - American Journal of Bioethics 9 (2):23 – 30.
    The clinical application of the concept of patient autonomy has centered on the ability to deliberate and make treatment decisions (decisional autonomy) to the virtual exclusion of the capacity to execute the treatment plan (executive autonomy). However, the one-component concept of autonomy is problematic in the context of multiple chronic conditions. Adherence to complex treatments commonly breaks down when patients have functional, educational, and cognitive barriers that impair their capacity to plan, sequence, and carry out tasks associated with chronic care. (...)
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  • (1 other version)Patientenautonomie als nichtidealisierte „natürliche Autonomie“.Lara Huber - 2006 - Ethik in der Medizin 18 (2):133-147.
    ZusammenfassungOnora O’Neill hat 1984 den Zusammenhang zwischen grundsätzlichen Bedenken gegenüber dem ethischen Autonomiebegriff und der Kritik an der paternalistisch geprägten medizinethischen Praxis hergestellt, nicht die tatsächliche Einwilligung des konkreten Patienten zu berücksichtigen, sondern die angenommene, hypothetische Einwilligung, die ein idealisierter, völlig rationaler Patient geben würde. Im Anschluss an experimentalpsychologische Studien zur subliminalen Wahrnehmung, zu Volition und Handlungskontrolle erfahren kompatibilistische Theorien menschlicher Freiheit innerhalb der theoretischen Philosophie neue Popularität. Eine Handlung ist demnach frei, wenn sie das Resultat bestimmter Fähigkeiten einer Person (...)
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  • (1 other version)Patient autonomy as a non-idealised “naturalistic autonomy”.Lara Huber - 2006 - Ethik in der Medizin 18 (2):133-147.
    ZusammenfassungOnora O’Neill hat 1984 den Zusammenhang zwischen grundsätzlichen Bedenken gegenüber dem ethischen Autonomiebegriff und der Kritik an der paternalistisch geprägten medizinethischen Praxis hergestellt, nicht die tatsächliche Einwilligung des konkreten Patienten zu berücksichtigen, sondern die angenommene, hypothetische Einwilligung, die ein idealisierter, völlig rationaler Patient geben würde. Im Anschluss an experimentalpsychologische Studien zur subliminalen Wahrnehmung, zu Volition und Handlungskontrolle erfahren kompatibilistische Theorien menschlicher Freiheit innerhalb der theoretischen Philosophie neue Popularität. Eine Handlung ist demnach frei, wenn sie das Resultat bestimmter Fähigkeiten einer Person (...)
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  • Ethical aspects of dying and death in clinical practice in anaesthesiology and intensive medicine departments.Marián Bednár & Jozef Firment - 2021 - Human Affairs 31 (1):89-98.
    In clinical practice, modern medicine, especially intensive medicine, has made outstanding technological progress that has changed diagnostic and therapeutic paradigms. Nowadays, some patients for whom there were no treatments in the past not only survive but return to active life thanks to intensive medicine. However, in some cases intensive care will not help patients in a critical condition and merely prolong death. In such situations, the treatment is terminated or not extended, and the patient is allowed to die in dignity. (...)
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