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  1. A reconstruction of the hippocratic humoral theory of health.W. Balzer & A. Eleftheriadis - 1991 - Journal for General Philosophy of Science / Zeitschrift für Allgemeine Wissenschaftstheorie 22 (2):207-227.
    Summary The model underlying the hippocratic humoral theory, as well as the corresponding part of hippocratic aetiology is reconstructed in precise, structuralist terms. Stress is laid on the presentation of the model, historical and philological derivations are suppressed. The global net structure of humoral theory in which the different diseases are described as specializations of the basic model is worked out, and the particular metatheoretical features of ‘therapeutical’ theories, as contrasted to ‘descriptive’ theories, are exemplified and stated in general.
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  • Ars vivendi y terapéutica en Nietzsche: Algunos aportes para una filosofía de la medicina.Diana Aurenque Stephan - 2022 - Revista de Filosofía (Madrid) 48 (1):165-183.
    Friedrich Nietzsche se ha convertido en uno de los exponentes más influyentes y conocidos de la filosofía. Y si bien muchos de sus conceptos fundamentales son cada vez mejor comprendidos y comentados, el mundo hispanohablante conoce menos de su filosofía terapéutica. Así, este artículo tiene por objetivo contribuir a enriquecer la lista de trabajos que han permitido redescubrir a Nietzsche no solo como un filósofo del ars vivendi, sino muy particularmente como filosofo de la medicina. En especial me detendré a (...)
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  • Genomanalysen als Informationseingriff. Ethische, juristische und ökonomische Analysen zum prädiktiven Potential der Genomsequenzierung.Klaus Tanner, Paul Kirchhof, Matthias von der Schulenburg, Rüdiger Wolfrum, Gösta Gantner, Fruzsina Molnár-Gábor, Martin Frank & Plöthner Marika - 2016 - Heidelberg, Deutschland: Winter Universitätsverlag.
    Durch genomweite Analysen werden vielfältige gesundheitsrelevante Informationen über eine Person gewonnen. Solche Informationen können die Behandlung von Krankheiten verbessern. Sie ermöglichen aber auch Vorhersagen, ob eine Person und deren Verwandte in Zukunft möglicherweise erkranken werden. Der neuartige Charakter des Informationseingriffs und sein prädiktive Potential bedürfen der ethischen, juristischen und ökonomischen Reflexion, damit diese Technologie zum Wohl der Patienten, der Familienangehörigen und der Solidargemeinschaft eingesetzt werden kann. Die vorliegende Schrift leistet mit ihren interdisziplinären, vom BMBF finanzierten Analysen dazu einen Beitrag. Grundlagen (...)
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  • Fallgeschichte, Historia, Klassifikation: François Boissier de Sauvages bei der Schreibarbeit.Volker Hess & J. Andrew Mendelsohn - 2013 - NTM Zeitschrift für Geschichte der Wissenschaften, Technik und Medizin 21 (1):61-92.
    What was classification as it first took modern form in the eighteenth century, how did it work, and how did it relate to earlier describing and ordering? We offer new answers to these questions by considering an example less well known than that of botany or zoology, namely medicine, and by reconstructing practice on paper. The first and best-known disease classification is the “nosology” of the Montpellier physician François Boissier de Sauvages de Lacroix. Its several editions, we show, were less (...)
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  • Immanuel Kant, his philosophy and medicine.Urban Wiesing - 2007 - Medicine, Health Care and Philosophy 11 (2):221-236.
    The article examines the statements made by Immanuel Kant with reference to medicine as well as the impact of his philosophy on medicine. It describes the initial reaction of Kantian philosophy on medicine in the late 18th and early 19th century and its influence in the late 20th century.
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  • Teaching science vs. the apprentice model – do we really have the choice?Georg Marckmann - 2001 - Medicine, Health Care and Philosophy 4 (1):85-89.
    The debate about the appropriate methodology of medical education has been (and still is) dominated by the opposing poles of teaching science versus teaching practical skills. I will argue that this conflict between scientific education and practical training has its roots in the underlying, more systematic question about the conceptual foundation of medicine: how far or in what respects can medicine be considered to be a science? By analyzing the epistemological status of medicine I will show that the internal aim (...)
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  • A Hintikka possible worlds model for certainty levels in medical decision making.G. William Moore & Grover M. Hutchins - 1981 - Synthese 48 (1):87 - 119.
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  • For the Sake of “Normality”? Medical Indication, Social Justification, and the Welfare of Children.Diana Aurenque & Hans-Jörg Ehni - 2013 - American Journal of Bioethics 13 (10):55 - 57.
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  • Wozu bedarf es eines Medizinethikers?Urban Wiesing - 2001 - Ethik in der Medizin 13 (4):258-266.
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  • The medical theory of Richard Koch I: Theory of science and ethics. [REVIEW]F. Töpfer & U. Wiesing - 2004 - Medicine, Health Care and Philosophy 8 (2):207-219.
    Richard Koch first made his appearance in the 1920s with works published on the foundations of medicine. These publications describe the character of medicine as an action and the status of medicine within the theory of science. One of his conclusions is that medicine is not a science in the original sense of the word, but a practical discipline. It serves a practical purpose: to heal the sick. All medical knowledge is oriented towards this purpose, which also defines the physician’s (...)
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  • Heilen als Beruf – zum Selbstverständnis ärztlichen Handelns aus der Sicht des Christentums.E. Schockenhoff - 1998 - Ethik in der Medizin 10 (1):122-133.
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  • Three paradoxes of medical diagnosis.G. William Moore & Grover M. Hutchins - 1987 - Theoretical Medicine and Bioethics 2 (2):197-215.
    Sadegh-zadeh [23] has proposed a theory of the relativity of medical diagnosis in terms of the time at which a diagnosis is accepted, the patient to whom the diagnosis applies, the physician who renders the diagnosis, the medical knowledge used, the diagnostic method applied, and the set of patient observations. Use of classical formal logic as the diagnostic method may result in three paradoxes: the paradoxes of consistency, completeness, and justifiable ignorance. These paradoxes may be resolved by the addition of (...)
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  • Theoretical aids in teaching medical ethics.Michael H. Kottow - 1999 - Medicine, Health Care and Philosophy 2 (3):225-229.
    Medical ethics could be better understood if some basic theoretical aspects of practices in health care are analysed. By discussing the underlying ethical principles that govern medical practice, the student should also become familiar with the notion that medical ethics is much more than the external application of socially accepted moral standards. Professions in general and medicine in particular have internal values that command their moral virtuosity at the same time as their technical excellence. Three examples where clinical practice can (...)
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  • Gender Eugenics Between Medicine, Culture, and Society.Vincent Couture, Régen Drouin, Anne-Sophie Ponsot, Frédérique Duplain-Laferrière & Chantal Bouffard - 2013 - American Journal of Bioethics 13 (10):57 - 59.
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  • Clinical judgement and the medical profession.Gunver S. Kienle & Helmut Kiene - 2011 - Journal of Evaluation in Clinical Practice 17 (4):621-627.
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  • „Krankheit“ als theoretischer Begriff der Medizin: Unterschiede zwischen lebensweltlichem und wissenschaftlichem Krankheitsbegriff.Peter Hucklenbroich - 2018 - Journal for General Philosophy of Science / Zeitschrift für Allgemeine Wissenschaftstheorie 49 (1):23-58.
    Der Krankheitsbegriff ist sowohl ein Begriff der Lebenswelt als auch ein theoretischer Begriff der medizinischen Wissenschaft. Das Paper zeigt die wichtigsten Unterschiede auf. Im ersten Teil wird die Grundstruktur der Krankheitslehre anhand von 7 Prinzipien dargestellt. Im zweiten Teil werden einige besonders wichtige Unterschiede in Form von Frage und Antwort explizit erklärt. Prinzipien: Die Krankheitslehre hat das individuelle menschliche Leben unter dem Aspekt von Krankheit und Gesundheit zum Gegenstand. Die Krankheitslehre fasst Krankheiten als abgrenzbare Anteile eines individuellen Lebens auf. Jedes (...)
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  • Temporal uncertainty in disease diagnosis.Bjørn Hofmann - 2023 - Medicine, Health Care and Philosophy 26 (3):401-411.
    There is a profound paradox in modern medical knowledge production: The more we know, the more we know that we (still) do not know. Nowhere is this more visible than in diagnostics and early detection of disease. As we identify ever more markers, predictors, precursors, and risk factors of disease ever earlier, we realize that we need knowledge about whether they develop into something experienced by the person and threatening to the person’s health. This study investigates how advancements in science (...)
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  • Narratives unheard(-of). The value of patient narration for medical indication.Katharina Fürholzer - 2020 - Ethik in der Medizin 32 (3):267-277.
    Als Vorstellung eines vom Wissen der Medizin abweichenden Behandlungsfalls können Fallberichte darauf Einfluss haben, welche Maßnahmen zukünftig als medizinisch indiziert gelten. Die öffentliche Präsentation der getroffenen Handlungen und Empfehlungen liegt in der Regel ausschließlich in der Hand ärztlicher Autor*innen – Betroffene kommen hingegen kaum zu Wort. Während in der klinischen Patientenversorgung bereits hohes Gewicht auf Patientenperspektiven und -erzählungen gelegt wird, scheinen sich diese Entwicklungen im Fallbericht als Form wissenschaftlicher Kommunikation so (noch) nicht widerzuspiegeln. Vor diesem Hintergrund wird im Folgenden aus (...)
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