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  1. Arend, A. van der and Gastmans, C.: 1997, Ethisch zorg verlenen. Handboek voor de verpleegkundige beroepen. (Giving Ethical Care. A Handbook for the Nursing Professions). [REVIEW]Herman Hendriks - 1998 - Medicine, Health Care and Philosophy 1 (3):287-302.
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  • Utility, Progress, and Technology: Proceedings of the 15th Conference of the International Society for Utilitarian Studies.Michael Schefczyk & Christoph Schmidt-Petri (eds.) - 2021 - Karlsruhe: KIT Scientific Publishing.
    This volume collects selected papers delivered at the 15th Conference of the International Society for Utilitarian Studies, which was held at Karlsruhe Institute of Technology in July 2018. It includes papers dealing with the past, present, and future of utilitarianism – the theory that human happiness is the fundamental moral value – as well as on its applications to animal ethics, population ethics, and the future of humanity, among other topics.
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  • Is Collective Agency a Coherent Idea? Considerations from the Enactive Theory of Agency.Mog Stapleton & Tom Froese - 1st ed. 2015 - In Catrin Misselhorn (ed.), Collective Agency and Cooperation in Natural and Artificial Systems. Springer Verlag. pp. 219-236.
    Whether collective agency is a coherent concept depends on the theory of agency that we choose to adopt. We argue that the enactive theory of agency developed by Barandiaran, Di Paolo and Rohde (2009) provides a principled way of grounding agency in biological organisms. However the importance of biological embodiment for the enactive approach might lead one to be skeptical as to whether artificial systems or collectives of individuals could instantiate genuine agency. To explore this issue we contrast the concept (...)
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  • Zur Unterscheidung von terminaler Sedierung und Sterbehilfe.Prof Dr Govert A. Den Hartogh - 2004 - Ethik in der Medizin 16 (4):378-391.
    Bei der „terminalen Sedierung“ wird ein unheilbar kranker und schwer leidender Patient für den Rest seines Lebens in ein tiefes Koma versetzt. Das hierzu verwendete Morphin bzw. Midazolam kann lebensverkürzend wirken. Ist dies also eine Maßnahme, die das Leben des Patienten beendet, auf seinen Wunsch hin oder nicht? Gewöhnlich wird diese Frage mit nein beantwortet, wenn die lebensverkürzende Wirkung nur vorhersehbar, aber nicht beabsichtigt ist. Allerdings ist der Zugang der Menschen auch zu ihren eigenen Intentionen fallibel, so dass sogar ihre (...)
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  • Angewandte Philosophie?Dagmar Borchers - 2014 - Angewandte Philosophie. Eine Internationale Zeitschrift 1 (1):12-31.
    In this essay I discuss several methodological dimensions of Applied Philosophy, focussing on the question of how theoretical philosophical research can contribute to a comprehensive under...
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  • World Poverty as a Problem of Justice? A Critical Comparison of Three Approaches.Corinna Mieth - 2008 - Ethical Theory and Moral Practice 11 (1):15-36.
    With regard to the problem of world poverty, libertarian theories of corrective justice emphasize negative duties and the idea of responsibility whereas utilitarian theories of help concentrate on positive duties based on the capacity of the helper. Thomas Pogge has developed a revised model of compensation that entails positive obligations that are generated by negative duties. He intends to show that the affluent are violating their negative duties to ensure that their conduct will not harm others: They are contributing to (...)
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  • Passive and active euthanasia: What is the difference? [REVIEW]Bernward Gesang - 2008 - Medicine, Health Care and Philosophy 11 (2):175-180.
    In order to discuss the normative aspects of euthanasia one has to clarify what is meant by active and passive euthanasia. Many philosophers deny the possibility of distinguishing the two by purely descriptive means, e.g. on the basis of theories of action or the differences between acting and omitting to act. Against this, such a purely descriptive distinction will be defended in this paper by discussing and refining the theory developed by Dieter Birnbacher in his “Tun und Unterlassen”. On this (...)
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  • Empirische Forschung in der Medizinethik: Methodenreflexion und forschungspraktische Herausforderungen am Beispiel eines mixed-method Projekts zur ärztlichen Handlungspraxis am Lebensende.Jan Schildmann & Jochen Vollmann - 2009 - Ethik in der Medizin 21 (3):259-269.
    ZusammenfassungDer Beitrag empirischer Forschung zur Bearbeitung medizinethischer Fragestellungen ist Gegenstand eines aktuellen interdisziplinären Diskurses. Während die Anzahl empirischer Studien, die in medizinethisch relevanten Fachzeitschriften publiziert wurden, in den letzten Jahren zugenommen hat, liegen nach Kenntnis der Autoren kaum methodenreflexive Veröffentlichungen zu konkreten empirischen Forschungsprojekten in der Medizinethik vor. Die Untersuchung der Wechselbeziehungen von Ethik und Empirie anhand ausgewählter interdisziplinärer empirisch medizinethischer Forschungsprojekte erscheint aus mehreren Gründen von Interesse. Zum einen kann auf diese Weise der mögliche Beitrag empirischer Forschung zur Bearbeitung (...)
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  • Differentiation between terminal sedation and active euthanasia.Govert Hartogh - 2004 - Ethik in der Medizin 16 (4):378-391.
    Bei der „terminalen Sedierung“ wird ein unheilbar kranker und schwer leidender Patient für den Rest seines Lebens in ein tiefes Koma versetzt. Das hierzu verwendete Morphin bzw. Midazolam kann lebensverkürzend wirken. Ist dies also eine Maßnahme, die das Leben des Patienten beendet, auf seinen Wunsch hin oder nicht? Gewöhnlich wird diese Frage mit nein beantwortet, wenn die lebensverkürzende Wirkung nur vorhersehbar, aber nicht beabsichtigt ist. Allerdings ist der Zugang der Menschen auch zu ihren eigenen Intentionen fallibel, so dass sogar ihre (...)
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  • Omissions and expectations: a new approach to the things we failed to do.Pascale Https://Orcidorg Willemsen - 2018 - Synthese 195 (4):1587-1614.
    Imagine you and your friend Pierre agreed on meeting each other at a café, but he does not show up. What is the difference between a friend’s not showing up meeting? and any other person not coming? In some sense, all people who did not come show the same kind of behaviour, but most people would be willing to say that the absence of a friend who you expected to see is different in kind. In this paper, I will spell (...)
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  • Is voluntarily stopping eating and drinking a form of suicide?Dieter Birnbacher - 2015 - Ethik in der Medizin 27 (4):315-324.
    ZusammenfassungDas Verfahren des Sterbefastens ) hat eine lange Tradition, die, soweit wir wissen, bis in die Antike zurückreicht. Besonders in jüngster Zeit findet es Interesse bei älteren Menschen, die dem Tode nahe sind und über Zeitpunkt und Umstände ihres Todes ein gewisses Maß an Gestaltungsspielraum behalten wollen. Unter den Befürwortern dieses Verfahrens ist allerdings u. a. strittig, wieweit Sterbefasten als eine „passive“ Form von Suizid gelten kann. Auf dem Hintergrund der WHO-Definition des Suizids verteidigt der Beitrag eine affirmative Antwort und (...)
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  • Veralltäglichung der Triage?: Überlegungen zu Ausmaß und Grenzen der Opportunitätskostenorientierung in der Katastrophenmedizin und ihrer Übertragbarkeit auf die Alltagsmedizin.Weyma Lübbe - 2001 - Ethik in der Medizin 13 (3):148-160.
    Zusammenfassung. Der Beitrag diskutiert die ethischen Grundlagen der sogenannten Triage (der Sortierung von Behandlungsbedürftigen in Dringlichkeitskategorien beim Massenanfall Verwundeter) und prüft, inwieweit eine Übertragung dieser Praxis auf eine unter Rationierungsdruck geratende Alltagsmedizin begründbar bzw. zu erwarten ist. Insbesondere wird der ethische Status der sog. Maximierungsregel („rette so viele Menschenleben wie möglich”) erläutert, und es werden die bereits in der katastrophenmedizinischen Praxis nicht ganz unwirksamen Grenzen der Orientierung an dieser Regel deutlich gemacht.
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  • Passive, indirekt und direkt aktive Sterbehilfe – deskriptiv und ethisch tragfähige Unterscheidungen?Michael Quante - 1998 - Ethik in der Medizin 10 (4):206-226.
    Zusammenfassung. In der Auseinandersetzung um die Frage, ob aktive Sterbehilfe mit dem ärztlichen Ethos vereinbar ist, werden häufig deskriptive Unterscheidungen wie Tun vs. Unterlassen, aktiv vs. passiv oder auch intendieren vs. in Kauf nehmen benutzt, um eine kategorische moralische Differenz zwischen Töten und Sterbenlassen auszuweisen. Als zusätzliche Schwierigkeit erweist sich dabei zum einen, daß zentrale Begriffe zwischen einer deskriptiven und einer ethischen Bedeutung changieren, und zum anderen, daß die Kennzeichnung des Problems (z.B. Sterbehilfe) selbst ethisch nicht neutral ist. Nach der (...)
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  • Aid in dying.Jan Schildmann, Eva Herrmann, Nicole Burchardi, Ulrich Schwantes & Jochen Vollmann - 2004 - Ethik in der Medizin 16 (2):123-132.
    ZusammenfassungEntscheidungen am Lebensende sind Bestandteil der ärztlichen Tätigkeit. In dieser Studie wurden Berliner Medizinstudierende zu ihren Kenntnissen der rechtlichen Grundlagen und ihrer ethischen Bewertung von passiver und aktiver Sterbehilfe befragt. Im Wintersemester 2002/2003 wurde eine schriftliche Befragung zu ethischen und rechtlichen Aspekten der Sterbehilfe unter den Teilnehmenden eines Pflichtkurses für Medizinstudierende im fünften Studienjahr an der Charité, Universitätsmedizin Berlin durchgeführt. Gruppenunterschiede im Antwortverhalten wurden mit dem χ2-Test nach Pearson geprüft. Von 102 Studierenden beantworteten 85 den Fragebogen (Rücklaufquote = 82,5%). Es (...)
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  • Differentiation between terminal sedation and active euthanasia.Govert A. den Hartogh - 2004 - Ethik in der Medizin 16 (4):378-391.
    Bei der „terminalen Sedierung“ wird ein unheilbar kranker und schwer leidender Patient für den Rest seines Lebens in ein tiefes Koma versetzt. Das hierzu verwendete Morphin bzw. Midazolam kann lebensverkürzend wirken. Ist dies also eine Maßnahme, die das Leben des Patienten beendet, auf seinen Wunsch hin oder nicht? Gewöhnlich wird diese Frage mit nein beantwortet, wenn die lebensverkürzende Wirkung nur vorhersehbar, aber nicht beabsichtigt ist. Allerdings ist der Zugang der Menschen auch zu ihren eigenen Intentionen fallibel, so dass sogar ihre (...)
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  • Führt uns die Präimplantationsdiagnostik auf eine Schiefe Ebene?Christian Netzer - 1998 - Ethik in der Medizin 10 (3):138-151.
    Definition of the problem: Preimplantation genetic diagnosis (PGD) is a new technique to test the in-vitro embryo for genetic disorders. Currently in Germany a debate arises whether the use of PGD is ethically acceptable. Many authors emphasize that PGD might lead us on a slippery slope towards the killing of persons, the creation of designer babies or the discrimination of disabled.
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  • The principle of double-effect in a clinical context.Rainer Dziewas, Christoph Kellinghaus & Peter S.�R.�S. - 2003 - Poiesis and Praxis 1 (3):211-218.
    Whereas indirect euthanasia is a common clinical practice, active euthanasia remains forbidden in most countries. The reason for this differentiation is usually seen in the principle of double-effect (PDE). PDE states that there is a morally relevant difference between the intended consequences of an action and merely foreseen, unintended side-effects. This article discloses the fundamental assumptions presenting the basis for this application of the PDE and examines whether these assumptions are compatible with the PDE. It is shown that neither a (...)
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  • Zur Sterbehilfediskussion in der theologischen Ethik.Markus Zimmermann-Acklin - 2000 - Ethik in der Medizin 12 (1):2-15.
    Definition of the problem: In parallel with public and philosophical discussions, there is an ongoing debate about euthanasia in theological ethics. In this situation it is helpful to provide a systematic overview of the different arguments and judgements. Arguments: A short introduction is followed by a first part dealing with the definition of terms. The second and major part concerning normative arguments is subdivided into three steps: the level of principles, the more concrete level of actions and finally the level (...)
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  • Beyond integrating social sciences: Reflecting on the place of life sciences in empirical bioethics methodologies.Marcel Mertz & Jan Schildmann - 2018 - Medicine, Health Care and Philosophy 21 (2):207-214.
    Empirical bioethics is commonly understood as integrating empirical research with normative-ethical research in order to address an ethical issue. Methodological analyses in empirical bioethics mainly focus on the integration of socio-empirical sciences and normative ethics. But while there are numerous multidisciplinary research projects combining life sciences and normative ethics, there is few explicit methodological reflection on how to integrate both fields, or about the goals and rationales of such interdisciplinary cooperation. In this paper we will review some drivers for the (...)
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  • The Political Obligation To Donate Organs.Govert Den Hartogh - 2013 - Ratio Juris 26 (3):378-403.
    The first question I discuss in this paper is whether we have a duty of rescue to make our organs available for transplantation after our death, a duty we owe to patients suffering from organ failure. The second question is whether political obligations, in particular the obligation to obey the law, can be derived from natural duties, possibly duties of beneficence. Such duties are normally seen as merely imperfect duties, not owed to anyone. The duty of rescue, however, is a (...)
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  • Ethical expertise revisited.Bert Gordijn & Wim Dekkers - 2008 - Medicine, Health Care and Philosophy 11 (2):125-126.
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  • Therapiebegrenzung, Therapieverzicht und Therapieabbruch – das BGH-Urteil vom 25.06.2010.Gerd Richter - 2010 - Ethik in der Medizin 22 (4):301-302.
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  • Ich tat doch nur meine Pflicht! Das Heroismus-Paradox der Supererogation.Marie-Luise Raters - 2020 - Zeitschrift für Praktische Philosophie 7 (1):43-68.
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  • Post-mortem dignity between piety and professionalism. Plea for a moment of silence in everyday clinical practice.Katharina Fürholzer - 2023 - Ethik in der Medizin 35 (4):529-544.
    Introduction Death is an inevitable part of clinical practice and affects, in its very own way, not only next of kin and friends but also the members of the clinical team, in particular physicians and nurses, as those who take care of a patient in the very last moments of his or her life. Nevertheless, in clinical everyday life, it is no matter of course to meet the end of human life not only on a physical but also metaphysical level. (...)
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